Začínáte podnikat, ale nemáte velký rozpočet na marketing? Dá se to

Začínat se dá i s málem ... no pokud chcete dosáhnout více, třeba vytrvat. To, co úspěšné podnikatele odlišuje od méně úspěšných, nebývá mimořádný intelekt, neuvěřitelné štěstí, ba ani odvaha riskovat. Ne že by tyto vlastnosti byly v podnikání na škodu, ale drtivá většina úspěšných lidí stála na stejné startovní čáře jako všichni ostatní. Rozdílné pozice ve finále způsobila ochota pracovat o něco více, schopnost znovu a znovu testovat svou vytrvalost a neustále sbírat znalosti. Jaké vlastnosti a zvyky byste si měli osvojit, pokud si chcete zajistit stabilní příjem?

1. Naučte se začínat znovu

Thomas Alva Edison nevyvinul žárovku na první pokus, vyzkoušel více než 3000 různých vláken, zatímco světu představil praktický výsledek. Traduje se, že Alexander Flemming objevil penicilin díky zapomenuté misce v laboratoři, na níž neznámá plíseň zahubila bakterie. No nespočet pokusů, které byly následně potřebné pro získání čisté léčivé látky, se už tak často nezmiňují. Kam tím směřuji, je vám jistě jasné. Možná vás ani nečekají tisíce pokusů, dokud se vám podaří nastartovat firmu. No jisté nezdary či odbočky musí na své cestě přece jen očekávat každý realista. Důležité je, brát je jako proces učení a ne jako ztroskotání.

2. Nezapomínejte na zadní kolečka

Mnozí podnikatelé zažívají vrcholy i pády. Někdy je pokles nevyhnutelným důsledkem vývoje trhu či technologií, ale mnohem častěji je to jednoduché opomenutí na tvorbu rezervních zdrojů. Firma, které se daří, by vždy měla uvažovat o dalších strategických krocích, předvídat a zajišťovat si nové oblasti budoucího zisku. A měla by si zároveň vytvářet dostatečný rezervní fond, aby překonala i období neúspěchů. Nespoléhejte se na přízeň svých stávajících zákazníků a už vůbec ne, pokud více než polovinu vašeho obratu děláte s jednou velkou firmou. Vždy byste měli mít na zřeteli doplňování databáze kontaktů o nová jména, průběžně pracovat na budování důvěry a postupně je přeměňovat na obchodních partnerů. Jednoduše řečeno, vědro třeba stále doplňovat a vyhledávat příležitosti. Protože jistý úbytek zakázek je stejně přirozený, třeba ho jen vědět nahradit.

3. Jeden způsob komunikace nestačí

Odborníci upozorňují, že číslo "jeden" je v marketingové komunikaci velmi nebezpečný počet. I když se internetový marketing pro mnohé podnikatele stal jakousi mantrou, neměli byste se spoléhat na tento jediný komunikační kanál a řešit příliv zákazníků pouze prostřednictvím "pay per click" kampaně, případně výhradně přes e-mailový marketing a direct mailové kampaně. Optimální výsledky přinášejí právě kombinované aktivity, když digitální média vhodně doplňujete klasickými marketingovými nosiči. I když působíte v technologické branži, kde se e-mail považuje za samozřejmou cestu pro doručení informací, pošlete svým zákazníkům občas i papírový list starou dobrou poštou. Dáte tak najevo větší úctu, odlišíte své významnější poselství od tuctů konkurenčních zpráv a nejednou zjistíte, že i odezva je několikanásobně vyšší, než při zasílání nabídek e-mailem.

4. Sbírejte znalosti po celý život

Dnešní svět až příliš rychlý na to, abychom vystačili s vědomostmi ze školy. Všichni schopní a úspěšní podnikatelé, které znám, neustále investují do svého dalšího vzdělávání. Učí se angličtinu, aby získali poznatky z mezinárodních zdrojů dříve než konkurence, učí se manažerské metody, aby svou firmu zorganizovali co nejefektivněji, učí se techniky komunikace, či prezentace, aby motivovaly svůj tým a přitáhly do svých společností těch nejlepších pracovníků. Myslíte si, že si mohou dovolit investovat do vzdělání, protože jsou úspěšní? Pravda je taková, že se tak chovali i v dobách, kdy na své školení museli velmi tvrdě ušetřit. Navíc extrémní množství kvalitních informací a možností vzdělávání je ve skutečnosti na internetu dostupné zdarma nebo za velmi nízký poplatek. To, co však nekoupíte, je poctivé úsilí a "Sitzfleisch".

5. Obavy z obchodování nebo samotné realizace

Práce prodejce je náročná a mnozí lidé nedokáží překonat v sobě obavu z takového způsobu obživy. Pravdou ale je, že pokud nedokážete prodat ani sami sebe, nedostanete příležitost ukázat, co ve vás dřímá. Nedívejte se na zvládnutí prodejních a vyjednávacích technik jako na nutné zlo. Je to možná jediná cesta, jak se lidé mohou dozvědět, že jste ideálním kandidátem na pozici, kterou chce vaše firma obsadit. Nebo máte schopnost dodat vynikající službu, která jiným zlepší život. Vaším cílem musí být reálná pomoc zákazníkovi, nikoli vnucené čehosi nepotřebného ani tažení medových motouzů pod nos. Tak jako v každé oblasti, i zde platí, že cvičení dělá mistra. Přinuťte se a překonejte první obavy, vaše sebejistota poroste spolu s nabytými zkušenostmi. To, co se v prodeji o lidech naučíte, využijte i při koncipování direct marketingových nabídek.

6. Najděte svou specializaci a nerozmělňujte úsilí na drobné

Znovu a znovu upozorňuji své klienty, že rozjíždění nového byznysu pod hlavičkou staré firmy není dobrý nápad. Pokud jste si již vybudovali pozici a lidé vás znají jako skvělého výrobce nábytku, nesnažte se je přesvědčit, že jste zároveň i odborníkem na zdravou výživu. A pokud jím jste a mermomocí chcete svůj zájem přetavit do podnikání, založte v této oblasti raději druhou firmu, která si své místo na slunci vybuduje od začátku. Zvažte však dobře svou finanční sílu i fyzické kapacity. Je smutné vidět, jak schopný člověk rozšíří své působení na tolik různých oblastí, až nakonec nedokáže věnovat dostatečnou pozornost původnímu podnikání, které ho živilo. I dobré firmy bez pozornosti svých zakladatelů upadají a nejednou skončí v hlubokých ztrátách.

7. Dívejte se dopředu

Lidé, jejichž obdivujeme, jsou většinou schopni rozpoznat trend nebo potenciál dříve, než jeho přínos pochopí a ocení masy. Dějiny jsou plné příkladů, kdy se i odborníci hluboko mýlili. Možná jste slyšeli, že americká instituce Western Union Committee považovala instalaci telefonů v každém městě za úplnou zbytečnost a nepraktické řešení. David Sarnoff, který vedl společnost Radio Corporation of America (RCA) od roku 1919 do roku 1970, údajně řekl, že rádiové vysílání nemá komerční hodnotu. Nikdo prý nebude platit za posílání zpráv neurčitým příjemcům. A zatímco Bill Gates předpokládal využití PC v každé domácnosti, Ken Olsen (prezident a zakladatel Digital Equipment Corp.) k tomu neviděl žádný rozumný důvod. Pokud však chcete dosáhnout více, než vaši konkurenti, nemůžete se spoléhat na to, že zkopírujete praktiky a trochu jejich vylepšíte. Mnozí lidé vidí na trhu svou příležitost, mají potřebné schopnosti, ale nedokáží se odhodlat udělat první reálný krok. Nikdo však nezbohatl z pěkných snů. Pusťte se do práce, zatněte zuby, zkoušejte to znovu a znovu. Nedělejte to však pouze na základě intuice či momentálního nápadu. Najděte si čas na přemýšlení a podívejte se na věci s trochou odstupu. Originální přístup může být velmi efektivní pro malé rozpočty. Než se však pustíte do rozsáhlých projektů, proveďte průzkum, zda testování v menším rozsahu. A pak naberte odvahu a investujte do toho, co se osvědčilo, dříve, než vás předběhnou jiní.

Publikováno: 01. 12. 2016

Kategorie: Marketing

Autor: administrator

Tagy: jak na marketing | levný marketing