Špatná zpráva se šíří sama. Ale jak poslat do světa tu dobrou?

Všichni to známe. Když dáme na web, či předložíme novinářům dobrou zprávu, často projde nepovšimnuta. Když se však něco nepodaří, o chvíli o tom vědí všichni. A konkurenti mezi prvními. Na druhé straně, občas se mě klienti ptají, jak by dosáhli, že se jejich zpráva bude šířit formou virálního marketingu. Zkusme se na to podívat více zblízka. O šíření zpráv se ve světě zrealizovali desítky výzkumů. Asi před deseti lety jsem dostala do rukou data, podle kterých se člověk s velmi dobrou zprávou podělí se třemi kamarády, špatnou však "roztrubovat" průměrně mezi deseti. Nedávno jsem se dočetla o průzkumu, který zrealizovali v USA. Podle něj 46% Američanů rozšíří svou zkušenost s čtyřdobými službami a 60% se podělí o negativní zážitek. Ale ti druzí to udělají v mnohem širším měřítku. Jednoduše, kvalitní služby považujeme za něco přirozené, pokud nás dodavatel nepřekvapí něčím opravdu neobvyklým, chápeme to jen jako "spravedlivou výměnu". Ale i to má svůj význam, protože pokud se nás někdo zeptá na naši zkušenost, rádi doporučujeme dobrého dodavatele dále. A ústní doporučení bere dnes každý z nás podstatně vážnější, než reklamu, zda článek v novinách, o kterém nevíme, zda také není zaplacen. Pokud se ve firmě cosi nepodaří (a přiznejme si, komu z nás se to občas nestane?) Vždy doporučuji, abychom byli vůči nespokojenému zákazníkovi raději trochu velkorysejší. Lidé dokáží odpustit chybu, když vidí na druhé straně upřímnou snahu o nápravu a ne vyhýbání se odpovědnosti, či dokonce útok.

Co inspiruje lidi posílat informace dál?

Rádi pomáháme jiným. Postarejte se, aby vaše články nebyly neslané-nemastné. Lidi nezajímá nutně to, co byste rádi řekli, ale to, co jim přinese užitek a poskytne reálnou pomoc. Pokud pošlete zajímavé praktické návody, mnoho čtenářů je pošle dál. Ne vždy mám z toho radost, ale moji přátelé mě hojně zahrnují tipy, jak si udržet zdravé trávení, nataženou páteř, či předejít bolestem plochý nohou. Myslí to dobře, pokud se zjistí něco prospěšné, snaží se šířit pomoc dále. Zkuste tuto skutečnost využít, pokud je váš výrobek podobného charakteru. Emoce hýbou světem. Další oblast komunikace, kterou jsme schopni posílat donekonečna jsou drastické popisy nemocných dětí, které potřebují krev, kostní dřeň, či jednoduše finanční pomoc. Co na tom, že ten mail přišel z daleka a šíří se už deset let? Mnozí lidé jsou schopni šířit ho dál a dál. Možná na začátku byl kdesi dobrý úmysl, ale obávám se, že tyto lavinové maily jsou spíše na škodu těm lidem, kteří by pomoc opravdu potřebovali. Milujeme příběhy - jejich obliba se nám dostala pod kůži v dětství, kdy nám je vyprávěli prarodiče, pokračovali jsme čtením dobrodružných knih, romantických i akčních filmů a to vůbec nemluvím o oblibě červené knihovny či ženských románů. Pokud dokážete dát vašemu výrobku do kolébky dobrý příběh, bude to nejlepší věno, jaké mu můžete přibalit na cestu do světa. Drby jsou sexy. To co je v éteru, o čem se mluví a píše, k tomu se rádi vyjádří mnozí. Možná chceme ukázat, že jsme "in" a o všem víme, i když jsou to nejednou věci, co se nás vlastně vůbec netýkají. Když budete připravovat svou tiskovou informaci nebo ukládat příspěvek na webovou stránku, Facebook či blog, přečtěte si ji ještě jednou. Obsahuje některý z výše uvedených prvků? Pokud ne, nedokážete ji ještě trochu upravit, abyste jí v šťastném putování světem pomohli?

Publikováno: 10. 04. 2017

Kategorie: Marketing

Autor: administrator

Tagy: virální marketing