Jak jsem vytáhl květinářství z průšvihu pomocí Google reklam – příběh o záchraně rodinného podniku
- Když ti tvoje dítě řekne, že jsi digitální pravěk
- První kontakt s digitálním marketingem
- První překvapení: Google mě našel na mapě
- První týdny: od skepse k prvním zákazníkům
- Překvapivé zjištění: Jak se liší zákazníci podle vyhledávání
- Druhé překvapení: Není region jako region
- Co mě tahle zkušenost naučila o dnešním podnikání
- Co bych poradil ostatním malým podnikatelům
Sedím u pultu našeho květinářství, je úterý dopoledne a venku prší. Kolem poledne je to většinou mrtvý, ale dneska je to jiný – zvoní telefon, přijímám další objednávku a v e-mailu mi právě přistála žádost o kytici k promoci. A já se musím usmívat, protože ještě před rokem v tuhle dobu bych se tiše modlil, aby vůbec někdo přišel. Rozdíl? Pardubice PPC reklama. Ano, vážně. Ty zatracený internetový reklamy, co jsem jim dlouho nevěřil, mi zachránily kšeft.
Ale začnu od začátku. Jmenuju se Milan a s manželkou provozujeme malé květinářství na okraji Pardubic už skoro patnáct let. Dřív to bylo fajn – stálí zákazníci, doporučení a taky docela výhodná lokace blízko sídliště. Jenže pak přišla rána za ránou: covid, inflace, energetická krize a nakonec ještě nová konkurence v podobě velkého řetězce kousek od nás. Najednou jsem se musel každý měsíc rozhodovat, jestli zaplatím nájem nebo dovozci za kytky.
Když ti tvoje dítě řekne, že jsi digitální pravěk
Byl to náš syn, kdo spustil tuhle proměnu. Přijel na víkend z Prahy, kde studuje, a když viděl, jak to u nás vypadá, zeptal se mě: "Tati, a jak vlastně lidi ví, že tu jste? Vždyť vás na internetu vůbec nemůžu najít."
Pokrčil jsem rameny – jasně, měli jsme facebookovou stránku založenou někdy v pravěku, občas jsem tam dal fotku nějaké kytice. "A máte Google PPC reklamy? Profil na Googlu? Webovky s možností objednávky?" pokračoval syn. Na všechny otázky jsem odpověděl ne. "No tak to se nediv, že vám byznys umírá, tati. Dneska, když někdo chce kytku, první, co udělá – vygooglí si 'květinářství Pardubice'."
Upřímně, moc se mi do toho nechtělo. Na tu techniku já nikdy moc nebyl a investovat peníze, které jsem neměl, do něčeho, čemu nerozumím... no, to se mi taky moc nechtělo. Ale syn byl neoblomný: "Vím, že na to nemáš peníze, ale zaplatím to ze svých úspor. Beru to jako investici do rodinného podniku."
Nemohl jsem odmítnout, když to takhle postavil. Cítil jsem se trochu blbě, že mi moje vlastní dítě musí zachraňovat podnik, ale zároveň mě hřálo u srdce, že mu na tom tak záleží. Kdybych jen tušil, co tahle "investice" spustí...
První kontakt s digitálním marketingem
Synův kamarád Martin dělal v agentuře PPCprofits a souhlasil, že nám pomůže s tím, co nazýval "digitální transformací" našeho byznysu. Znělo to jako něco z vědecké fikce. Sešli jsme se u nás v obchodě po zavíračce a on začal vysvětlovat, jak PPC reklamy fungují.
"Představ si to jako inzerát v novinách, jenže místo aby sis zaplatil za plochu, platíš jen tehdy, když na ten inzerát někdo klikne," řekl mi. "A navíc se ten inzerát ukazuje jen lidem, kteří aktivně hledají květinářství v Pardubicích. Žádné plýtvání na lidi, kteří o kytky nemají zájem."
Znělo to logicky, ale pořád jsem byl trochu skeptický. "A kolik to bude stát?" byla moje hlavní otázka.
"Začneme s rozpočtem 200 korun denně, a kdykoli to můžeme upravit," ujistil mě Martin. "Navíc budeš přesně vědět, kolik nových zákazníků ti to přináší. Každou korunu budeš moct vysledovat."
Dohodli jsme se, že tomu dáme dva měsíce. Pokud to nepřinese žádné výsledky, tak to vypneme a zapomeneme na to. Koneckonců, hůř už to být nemohlo, ne?
První překvapení: Google mě našel na mapě
Martin nejdřív založil a vyladil náš profil na Google Mapách – něco, co mělo být samozřejmostí, ale co jsme nikdy neudělali. "Je neuvěřitelné, kolik místních firem tohle podcení," kroutil hlavou. "Jen díky správně vyplněnému profilu na Googlu se tvoje viditelnost zvýší o desítky procent."
Pak přidal fotky, otevírací dobu, odvětví, ve kterém podnikáme. Vypadalo to jednoduše, ale když mi ukázal, jak to teď vypadá, když někdo vyhledá "květinářství Pardubice", byl jsem překvapený – najednou jsme tam byli i my, s hezkou fotkou výlohy a všemi kontaktními údaji.
"To je ale jen základ," vysvětlil Martin. "Teď přijde ta hlavní část – PPC reklamy, díky kterým se dostaneš na první stránku vyhledávání a předběhneš konkurenci."
Nastavil kampaně zaměřené na různé typy zákazníků – lidi, kteří hledají kytice k narozeninám, svatební výzdobu, smuteční vazby nebo jen květiny pro radost. Každá skupina měla svá specifická klíčová slova a reklamní texty. "Důležité je, aby lidi, kteří kliknou na tvou reklamu, hned viděli, že jsi přesně to, co hledají," zdůraznil.
První týdny: od skepse k prvním zákazníkům
Začátek byl rozpačitý. Reklamy běžely, lidé na ně klikali, ale první týden se skoro nic nedělo. Syn mě uklidňoval, že je to normální, že to chce čas. Já si ale říkal, že to jsou vyhozené peníze.
A pak, asi desátý den, se ozval první zákazník, který nás našel přes Google. Potřeboval kytici na poslední chvíli, našel nás, když vygooglil "květinářství Pardubice otevřeno teď". To byla jedna z frází, na kterou Martin cílil reklamy. Dal jsem si tu práci a spočítal návratnost investice jen z této jediné objednávky – pokryla náklady na tři dny reklam.
Druhý týden přišli další tři zákazníci, kteří nás našli na Googlu. Třetí týden jich bylo sedm. A ke konci prvního měsíce jsme už měli přes internet tolik objednávek, že jsme s manželkou museli upravit směny, abychom to stíhali.
"Vidíš, říkal jsem ti to," usmíval se syn, když jsem mu volal s novinkami. "Není to žádná magie. Jen jsi začal být vidět tam, kde tě lidi hledají."
Překvapivé zjištění: Jak se liší zákazníci podle vyhledávání
Jak plynuly týdny, začal jsem si všímat zajímavých vzorů. Martin mi ukázal statistiky z našich kampaní a bylo fascinující vidět, jak různí lidé hledají různým způsobem.
Například, lidé hledající "květinářství Pardubice" byli většinou jednorázové objednávky menších kytic. Ale zákazníci, kteří vyhledávali "svatební květiny Pardubice" nebo "výzdoba firemní akce", přinášeli mnohem větší zakázky a často se stávali pravidelnými klienty.
"Je to logické," vysvětlil mi Martin. "Když někdo hledá konkrétní službu jako 'svatební výzdoba', je to pravděpodobně člověk, který aktivně plánuje velkou událost a má pro to vyhrazený rozpočet. To je úplně jiný typ zákazníka než někdo, kdo jen potřebuje rychle koupit kytku."
Bylo fascinující sledovat, jak různá slova přitahují různé typy zákazníků. Kdybych to věděl dřív, zaměřil bych celý svůj byznys jiným směrem – víc na výzdoby a velké zakázky, které nám přinášely větší marži.
Druhé překvapení: Není region jako region
Po asi třech měsících, kdy už se náš byznys stabilizoval a já mohl dokonce splatit část synovy "investice", přišel Martin s novým nápadem.
"Co kdybychom zkusili cílit i na jiný region? Mám pocit, že v Ústí nad Labem není tak silná konkurence v květinářství jako v Pardubicích," navrhl.
Bylo to trochu šílené – Ústí je od nás přes 100 kilometrů. Ale Martin mi vysvětlil, že nejdřív otestujeme, jestli je tam vůbec zájem, a pak vymyslíme logistiku. Spustili jsme tedy Ústí nad Labem PPC reklamy se speciální nabídkou – donáška květin po celém Ústí jednou týdně s objednávkou předem.
Výsledky mě šokovaly. Ze začátku sice chodilo jen pár objednávek, ale pak se to rozjelo. Ukázalo se, že v Ústí je nedostatek květinářství, které by nabízely kvalitní vazby na události, a tak si nás našly hlavně firmy pro své akce a svatební koordinátorky.
To, co začalo jako experiment, se stalo regulérní částí našeho byznysu. Jednou týdně teď jezdím do Ústí rozvézt předem objednané kytice a pokaždé se vracím s dalšími objednávkami. Nikdy by mě nenapadlo, že můžu mít zákazníky 100 kilometrů daleko, a přitom nikdy nepotřebovat kamennou prodejnu v tom městě.
Co mě tahle zkušenost naučila o dnešním podnikání
Když se dnes ohlížím za tou cestou, musím se sám sobě smát. Jak moc jsem byl skeptický k "těm internetovým věcem". Jak jsem se bál investovat do něčeho, co jsem neviděl a nemohl "osahat".
Internet změnil pravidla hry pro malé podnikatele jako jsem já. Už nemusíš mít obchod na hlavní třídě s drahým nájmem, aby tě lidé našli. Stačí být vidět tam, kde tě hledají – a to je dnes většinou Google.
"Ty jsi pořád ten samý skvělý florista jako před dvěma lety," řekl mi nedávno syn. "Jediný rozdíl je, že teď o tom ví mnohem víc lidí."
A měl pravdu. Květiny vážu stejně jako dřív. Přístup k zákazníkům mám pořád stejný. Jen jsem se naučil jednu důležitou věc – že nestačí být dobrý v tom, co děláš. Musíš být taky vidět.
Za jediný rok se náš obrat zvýšil o 40 %. Z květinářství, které balancovalo na hraně přežití, jsme se stali stabilním byznysem, který dokonce expanduje do dalšího regionu. A to všechno díky tomu, že můj syn měl odvahu říct mi, že jsem digitální pravěk, a já měl dost pokory to přijmout.
Co bych poradil ostatním malým podnikatelům
Kdybych měl poradit něco ostatním živnostníkům nebo malým firmám, které se potýkají s podobnými problémy, řekl bych jednu věc: Nebojte se posunout svůj byznys tam, kde jsou dnes vaši zákazníci. A ti jsou většinou online.
"Ale já nerozumím počítačům," slyším často od svých vrstevníků podnikatelů. No a co? Já jim taky nerozuměl. Od toho jsou profíci jako Martin z PPCprofits, kteří to udělají za tebe. Tvoje práce je dál dělat to, v čem jsi nejlepší – péct výborný chleba, vázat krásné kytice, opravovat auta...
Digitální marketing není žádná raketová věda. Je to prostě způsob, jak dát lidem vědět, že existuješ, a to přesně ve chvíli, kdy tě hledají. A to je k nezaplacení.
Dnes, když vidím, jak nám chodí objednávky z celých Pardubic i z Ústí nad Labem, si říkám – kdybych býval byl chytřejší, mohl jsem tohle všechno mít už před lety. Kolik stresu a probdělých nocí jsem si mohl ušetřit.
Ale jak se říká, lepší pozdě než nikdy. A já jsem vděčný, že jsem se to naučil, i když to bylo za pět minut dvanáct. Ten pocit, když můžeš s klidem v duši říct, že tvůj byznys má budoucnost – to je k nezaplacení.
Teď mě omluvte, zvoní mi telefon. Další objednávka přes internet...
Publikováno: 19. 05. 2025
Kategorie: Finance