„Ty peníze radši investuj do nového zboží" – Co se stalo, když jsem ignorovala manželovy rady a vsadila na internetovou reklamu

„Ty seš normálně blázen, Markéto," prohlásil můj manžel, když jsem mu řekla, že chci investovat posledních 20 tisíc z našich úspor do něčeho, čemu jsem sotva rozuměla – do internetové reklamy. „Ty peníze radši investuj do nového zboží nebo zaplať nájem na další měsíc, než zavřeš krám." Jeho skepse byla pochopitelná. Náš malý obchod s bio potravinami a lokálními produkty v Pardubicích byl na pokraji krachu. Po třech letech budování, kdy se nám konečně začalo dařit, přišel covid, pak inflace a energetická krize. Zákazníci prostě přestali chodit.

Jenže já jsem věděla, že nakoupit další zboží nebo zaplatit nájem by jen oddálilo nevyhnutelné. Potřebovala jsem nové zákazníky, a to rychle. Konkurence v podobě velkých řetězců a jejich "bio koutků" nás pomalu, ale jistě likvidovala. Malý obchod na ne úplně frekventované ulici neměl šanci přežít jen díky náhodným kolemjdoucím a stálým zákazníkům, kterých ubývalo.

A tak jsem se rozhodla pro zoufalý krok. Vzala jsem těch 20 tisíc, manželovi slíbila, že pokud to nevyjde, najdu si "normální práci", a investovala do něčeho, co mi mělo buď zachránit můj sen, nebo ho definitivně pohřbít – do Pardubice PPC reklama kampaní. A naprosto to změnilo způsob, jakým dnes přemýšlím o podnikání.

Jak učitelka na mateřské skončila jako majitelka krachujícího obchodu

Možná bych měla začít tím, jak jsem se vůbec ocitla v téhle situaci. Před pěti lety jsem byla učitelka na základce, na mateřské s druhým dítětem. Milovala jsem zdravé jídlo a lokální produkty, ale ve svém městě jsem nenašla obchod, který by nabízel to, co jsem hledala. A tak jsem si ho založila sama. Klasický příběh – někdo něco potřebuje, nemůže to najít, tak to vytvoří.

A jestli vás někdy napadlo skočit z relativně bezpečného zaměstnání do podnikání jen proto, že máte pro něco vášeň, tak vás varuju – je to jako horská dráha. Prvních pár měsíců bylo děsivých. Pak se to začalo zvedat. Našli jsme si stálé zákazníky, především rodiny s dětmi a mladé lidi, co řeší, co jí. Rozšířili jsme sortiment, navázali spolupráci s místními farmáři. Manžel přestal tvrdit, že jsem se zbláznila, a dokonce mi občas vypomáhal v obchodě.

A pak přišel covid. Ze dne na den se všechno změnilo. Když se situace trochu zklidnila, následovala inflace. Najednou nebylo "bio" prioritou – lidi řešili, jestli si vůbec můžou dovolit naplnit ledničku. Ocitli jsme se na pokraji krachu. Doslova jsem počítala dny, než budu muset zamknout dveře obchodu naposledy.

Vybavuju si ten moment, kdy jsem seděla v poloprázdném obchodě, koukala na dveře a modlila se, aby někdo přišel, jako by to bylo včera. A v tu chvíli mi přistála v e-mailu nabídka od místní marketingové agentury. Normálně bych ji hned smazala jako spam, ale tentokrát mě něco zaujalo. Vzpomněla jsem si, jak mi kamarádka vyprávěla o "PPC reklamách", díky kterým její sestra rozjela úspěšný e-shop. V tu chvíli jsem se rozhodla, že to zkusím taky.

Od nevědomosti k první schůzce

První schůzka s Petrem ze SEOconsultu byla... no, řekněme výživná. Cítila jsem se jako naprostý blbec. PPC, CPC, CTR, konverze – to všechno pro mě byla španělská vesnice. Petr musel vidět ten zmatený výraz v mých očích, protože najednou zpomalil a začal mi to vysvětlovat úplně jednoduše.

"Představ si, že máš stánek na farmářských trzích. Kolem prochází tisíc lidí, ale jen dvacet z nich aktivně hledá bio produkty. Zbylých 980 tě vůbec nevnímá," vysvětloval. "PPC reklama je, jako bys mohla oslovit jen těch dvacet a těm ostatním se vůbec neukazovat. A navíc za to platíš, jen když se u tvého stánku skutečně zastaví."

Tohle přirovnání konečně dávalo smysl. A pak přišla otázka, kolik jsem ochotná investovat. "Dvacet tisíc," řekla jsem bez zaváhání. Petr vypadal překvapeně. "To je docela dost na první kampaň," poznamenal. "Nechceš začít s menší částkou a postupně navyšovat?"

Vysvětlila jsem mu svou situaci – že tohle jsou opravdu poslední peníze, které můžu investovat, a že potřebuju vidět výsledky rychle, nebo budu muset zavřít. Pochopil a slíbil, že udělá, co bude v jeho silách, ale taky mě varoval, že zázraky se nedějí přes noc.

A tak začala moje cesta do světa digitálního marketingu. Já, učitelka češtiny a dějepisu, jsem najednou řešila klíčová slova, cílové skupiny a konverzní poměry. A bylo to... fascinující. Překvapivě fascinující.

První kampaně: moment, kdy to začalo dávat smysl

Petr mi vysvětlil, že největší výhodou regionálního PPC marketingu je právě to lokální zacílení. "V Pardubicích je mnohem menší konkurence o klíčová slova než třeba v Praze," říkal. "Cena za klik je nižší a šance, že tě lidi najdou, mnohem vyšší."

Společně jsme sestavili seznam klíčových slov, na která jsme chtěli cílit. Některé návrhy mě překvapily – kromě očekávaných jako "bio potraviny Pardubice" nebo "zdravá výživa Pardubice" tam byly i specifičtější fráze jako "bezlepkové potraviny Pardubice" nebo "farmářské produkty Pardubice Polabiny" (podle čtvrti).

"Tyhle specifičtější fráze často přivedou mnohem relevantější návštěvníky," vysvětlil mi Petr. "Někdo, kdo hledá konkrétně bezlepkové produkty, má mnohem větší šanci u tebe nakoupit než někdo, kdo hledá obecně bio."

To dávalo smysl. A další věc, kterou jsem se naučila – důležitost správného nastavení lokalit pro zobrazování reklam. Petr nastavil okruh asi 15 kilometrů kolem Pardubic, plus ještě specificky zacílil na některé okolní vesnice a menší města, odkud k nám už teď někteří zákazníci jezdili.

A pak jsme to spustili. Přiznám se, že první týden jsem každý den nedočkavě refreshovala statistiky v Google Ads, které mi Petr zpřístupnil. Reklamy se zobrazovaly, lidé na ně klikali, ale do obchodu nikdo nepřicházel. Začínala jsem propadat panice.

"Trpělivost," uklidňoval mě Petr. "Některým lidem to trvá – nejdřív si tě najdou, prohlédnou web nebo Facebook, a teprve pak se rozhodnou přijít."

A měl pravdu. Desátý den od spuštění kampaní přišla do obchodu mladá žena, která se zajímala o bezlepkové produkty. Když jsem se jí zeptala, jak nás našla, odpověděla: "Hledala jsem na Googlu bezlepkové obchody v Pardubicích a vyskočili jste mi tam vy. Líbilo se mi, že máte na webu konkrétně vypsáno, jaké bezlepkové značky vedete."

To byl ten moment, kdy do sebe všechno zapadlo. PPC reklama ji přivedla na náš web, obsah webu ji přesvědčil, aby přišla osobně. Kompletní cesta zákazníka, přesně jak mi to Petr vysvětloval.

Data odhalila, co jsem dělala špatně celé ty roky

S přibývajícími dny a novými zákazníky, kteří nás našli přes internet, začalo být jasné, že PPC marketing funguje. Ale přišlo i další překvapení – data z kampaní mi ukázala věci, které jsem o svém vlastním podnikání nevěděla.

Když jsme s Petrem po měsíci analyzovali výsledky, zjistili jsme, že nejvíc konverzí (tedy lidí, kteří skutečně přišli do obchodu) generovala klíčová slova spojená s bezlepkovými a veganskými produkty. To bylo překvapení – vždycky jsem si myslela, že náš hlavní sortiment jsou bio potraviny pro rodiny s dětmi. Ale ukázalo se, že v Pardubicích je mnohem větší poptávka po specializovanějších dietních produktech, než jsem si myslela.

"To je neuvěřitelně cenná informace," vysvětloval mi Petr. "Teď můžeš nejen upravit své kampaně, ale i strategii celého obchodu – sortiment, způsob vystavení zboží, akce…"

A přesně to jsem udělala. Postupně jsem rozšiřovala nabídku bezlepkových a veganských produktů. Změnila jsem jejich umístění v obchodě – dostaly nejviditelnější místo hned u vchodu. A přidala jsem na web a Facebook speciální sekce věnované právě těmto produktům.

Výsledky? Za tři měsíce od startu PPC kampaní se návštěvnost obchodu zvýšila o 45 %. Tržby vzrostly o 60 %. A co bylo nejdůležitější – získali jsme novou, stabilní klientelu, která se pravidelně vracela. Už to nebyli jen náhodní kolemjdoucí nebo pár stálých zákazníků, ale desítky lidí, kteří nás aktivně vyhledali, protože jsme nabízeli přesně to, co potřebovali.

Když úspěch přinese novou výzvu: rozšíření do dalšího města

Po půl roce úspěšných kampaní a stabilizovaném obchodě jsme s Petrem začali uvažovat o dalším kroku. Co kdybychom zkusili oslovit zákazníky i mimo Pardubice? Ne jen v okolních vesnicích, ale v jiném větším městě?

Náš obchod už měl e-shop, který ale generoval jen minimum objednávek. Co kdybychom se pokusili ho více propagovat v jiném regionu? Po analýze konkurence nám jako ideální kandidát vyšlo Ústí nad Labem – město dostatečně velké, ale s omezenou nabídkou specializovaných potravin, které jsme nabízeli my.

"Ale není to moc daleko pro doručování?" ptala jsem se Petra skepticky. Ústí je od Pardubic pěkných pár hodin cesty.

"Pro to máš přece přepravní služby. Tady nejde o to, že bys tam vozila zboží osobně. Jde o to nabídnout lidem v Ústí sortiment, který u nich místně není dostupný," vysvětlil mi.

A tak jsme spustili Ústí nad Labem PPC reklamy zaměřené na náš e-shop. Cílili jsme specificky na produkty, které jsme věděli, že v Ústí nejsou běžně k dostání – speciální bezlepkové směsi, lokální pardubické produkty, které byly unikátní, a některé zahraniční značky, které jsme jako jediní dováželi do ČR.

Byla jsem připravená na to, že tohle bude běh na dlouhou trať. Překvapilo mě, jak rychle se dostavily výsledky. První objednávka z Ústí nad Labem přišla už tři dny po spuštění kampaní. A nebyla malá – zákaznice objednala zboží za více než dva tisíce korun.

Když jsem s ní později mluvila po telefonu (volala, aby se ujistila, že jednu položku máme skladem), prozradila mi, že je na bezlepkové dietě a v Ústí má problém sehnat některé produkty. "Našla jsem vás přes Google a byla jsem nadšená z vašeho sortimentu. Ani mi nevadí to poštovné, protože na ty produkty bych jinak musela jet do Prahy, což by mě vyšlo ještě dráž."

Během následujících měsíců se Ústí nad Labem stalo naším druhým největším trhem hned po Pardubicích. A co bylo nejzajímavější – v každém městě fungovaly jiné kampaně. Zatímco v Pardubicích lidé reagovali především na lokálnost a čerstvost, v Ústí byl největším tahákem široký výběr a specializace na dietní produkty.

Co bych řekla svému mladšímu já

Když se dnes, dva roky po mém zoufalém rozhodnutí investovat poslední peníze do PPC reklam, ohlédnu zpět, musím se smát své vlastní naivitě. Myslela jsem si, že podnikání je především o produktu – když budu mít nejlepší bio potraviny ve městě, zákazníci si mě najdou sami. Jak moc jsem se mýlila.

Dnes vím, že sebelepší produkt je k ničemu, když o něm nikdo neví. A také vím, že marketingové nástroje jako PPC reklamy nejsou jen pro velké firmy s obřími rozpočty. Paradoxně často fungují ještě lépe pro malé lokální podniky jako je ten můj – když víte, jak na to.

"Kdysi jsi říkala, že na internet a sociální sítě ti nezbývá čas," připomněl mi nedávno Petr při naší pravidelné schůzce nad výsledky kampaní. "A teď na nich denně trávíš hodinu a půl."

Měl pravdu. Z technofoba, který sotva zvládal nastavit e-mail, jsem se stala někým, kdo rozumí Google Analytics, upravuje kampaně a sleduje konverzní poměry. A přitom jsem pořád ta samá máma dvou dětí s vášní pro zdravé jídlo, která se kdysi rozhodla otevřít si vlastní krámek.

Manžel už se mi taky nesměje. Vlastně mi nedávno řekl, že se mnou chce probrat možnost opustit jeho korporátní práci a zapojit se naplno do našeho rodinného podniku. Když jsem mu připomněla jeho skepticismus ohledně té "internetové reklamy", jen pokrčil rameny: "Přiznávám, že jsem se mýlil. Jsi šikovnější podnikatelka, než jsem si myslel."

A to je asi to nejlepší shrnutí celého mého příběhu. Netušila jsem, do čeho jdu, když jsem se rozhodla investovat do PPC reklam. Byla to sázka na nejistou kartu, ale sázka, která se vyplatila. A nejen proto, že zachránila můj obchod, ale také proto, že mě naučila úplně nový způsob, jak přemýšlet o podnikání v digitální době.

Takže pokud jste malý podnikatel a váháte, jestli se vrhnout do online světa, mám pro vás jednoduchou radu: určitě do toho jděte, ale najděte si někoho, kdo vám s tím pomůže. Stejně jako nepečete chleba, aniž byste znali recept, nepouštějte se do online marketingu bez průvodce. Ale s tím správným průvodcem? Možnosti jsou nekonečné.

Publikováno: 19. 05. 2025

Kategorie: Podnikání